Reageer op: Het handwerk

Welkom Forums Het handwerk Reageer op: Het handwerk

pientje
Bijdrager

Ik ben eruit qua breipatroon voor de nieuwe sjaal. ’t Wordt een eenvoudige pauwensteek die er, gebreid in dun garen op relatief dikke naalden toch mooi kantachtig uitziet. Gelukkig maar, want ik heb ook ’n paar iets ingewikkelder patronen geprobeerd en daarbij liep ik tegen beperking aan waar ik me normaliter nauwelijks van bewust ben : ik kan niet tellen Natuurlijk kan ik wel tèllen (en verder dan 10 ook nog ), maar mijn concentratievermogen is zo slecht dat ik voortdurend de tel kwijt raak. Ik moet dus een patroon hebben waarbij ik in ’t breiwerk kan zien waar ik ben, en waar ik fouten zo nodig kan uithalen. Bij echt kantbreiwerk, met in elke naald op verschillende plekken omslagen en samengebreide steken is dat niet mogelijk, dan moet je gewoon foutloos kunnen breien en je een hele naald lang concentreren…

Vond ’t nog eventjes best lastig te aanvaarden, deze nederlaag op handwerkgebied. Toen ik na twee keer twintig centimeter proeflap nog geen enkele (slechts 60 steken lange!) naald foutloos had gebreid stond ’t huilen me nader dan ’t lachen. Ik ben ’t niet gewoon om op dit gebied de handdoek in te ring te moeten gooien, maar ’t moet uiteindelijk wèl leuk blijven.

En dat werd ’t weer toen ik die pauwensteek eenmaal onder de knie had. Da’s óók tellen, maar dan in ’n vast ritme van telkens 6 steken, en tussendoor steeds 3 naalden in tricotsteek die je gedachteloos kunt breien. Heerlijk om te doen, schiet nog best lekker op ook, en ’t resultaat is zelfs met ’t saaie lichtgrijze garen dat ik voor de proeflapjes gebruikt heb nog mooi om te zien. Kan haast niet wachten op de mooi gekleurde fijne wol voor ’t echte werk!