Reageer op: Tuin en Balkon

Welkom Forums Tuin en Balkon Reageer op: Tuin en Balkon

pientje
Bijdrager

Ja, prachtig! Maar ongeschikt voor mij, want een subtropische plant die moet overwinteren bij temperaturen beneden de 8 graden. In mijn zolder’orangerie'(verwarming dicht, ramen open) is ’t meestal zo rond de 15 graden, een temperatuur die zich beter leent voor echt tropische planten zoals de clerodendron ugandese

Ook mooi toch, met die bloemetjes die net kleine vlindertjes lijken? ’t Is trouwens ook een goede vlinderplant, wat altijd mooi meegenomen is.

En in de volle grond groeit bij mij echt niks behalve ’t aller-allertaaiste spul dat zowel tegen extreme wortelconcurrentie als tegen schaduw kan…

Maar met die canna moet ’t wel lukken denk ik. En lantana camara

doet ’t ook al jaren fantastisch, ondanks ’t feit dat-ie ’s winters eigenlijk net iets te warm staat – maar da’s ook net onkruid. Brugmansia’s heb ik ook geprobeerd, maar die groeien te snel. Tegen de tijd dat die aan bloeien toe zijn staan ze in zulke grote potten dat ik ze geen twee trappen meer op krijg.

Mijn volgend experiment : Plumeria frangipani

Tropisch, groeit niet heel snel, laat zich goed snoeien tot miniboompje en geurt ook nog eens heerlijk… Is knap prijzig als bloeiende plant, maar je schijnt ze vrij gemakkelijk zelf te kunnen zaaien, en dat ga ik nu dus proberen – is er financieel ook geen man overboord als ’t niet lukt.