Reageer op: Tuin en Balkon

Welkom Forums Tuin en Balkon Reageer op: Tuin en Balkon

pientje
Bijdrager

Heb ’n paar jaar geleden voor weinig geld een jonge strelitzia gekocht, onder andere omdat ik helemaal wèg ben van de combinatie blauw-met-oranje.

Die bloeien pas ’n jaar of acht nadat ze gezaaid zijn, en daarom zijn bloeiende of bloeirijpe exemplaren veel duurder dan degenen die nog ’n aantal jaartjes te gaan hebben. Omdat ik meer tijd heb dan geld heb ik gekozen voor ’n jonkie, dat ik met liefde en zorg heb opgekweekt tot de ruim ’n meter hoge plant die ’t nu is, en er zit duidelijk een bloem aan te komen.

Ikke blij & trots, maar tegelijkertijd ook bezorgd : zo’n bloemknop heeft máánden nodig om tot ontwikkeling te komen, en dat betekent dus dat de bloei plaats zal vinden in de winter, wanneer deze vorstgevoelige plant niet buiten kan staan. Gauw achter de laptop gekropen om te kijken of dat zo hoort, en of er wat aan te doen valt. En snotvergeme, ’t staat zowat op elke site die informatie biedt over kuipplanten : strelitzia’s bloeien in de winter! Sufkip, daar gaat dus je mooie plannetje voor een oranje-blauwe exoot op ’t zomerterras….

Plan B : een oranje canna. Zelfde bladvorm, bijna dezelfde exotische uitstraling, en nog gemakkelijker te overwinteren ook. Maar evengoed blijf ik ’t jammer vinden van de strelitzia. Enfin, die gaat van de winter dus op Marktplaats, dat er iemand anders blij mee is…