Reageer op: Huisdieren

Welkom Forums Huisdieren Reageer op: Huisdieren

Anoniem
Inactief

Pientje, ja dat kun je wel zeggen…Dank voor je sterktewensen!
Komt ook wel omdat ik meestal konijntjes met ‘problemen’ opneem, omdat die zo moeilijk plaatsbaar zijn, of omdat de vorige eigenaar het diertje afgedankt heeft.
Ik vind dat zo’n diertje ook recht heeft op een zo fijn mogelijk leven, dus dat probeer ik ze te geven.

Schijnzwangerschap zie je ook -af en toe- wel bij geholpen voedstertjes.
Ik heb er hier ook zo eentje. Geholpen maar om de zoveel tijd krijgt ze het op haar heupen, en dan is het ook een Bromsnor lookalike.;-)
Haar uit haar vachtje plukken doet ze gelukkig niet.

Ik heb zelfs ooit een gecastreerd rammetje gehad die hooi verzamelde!

Ik weet niet of jouw logeerkonijntjes allebei voedster zijn, of rammetje en voedster?
Het rammetje moet eigenlijk sowieso gecastreerd worden, omdat hij anders het vrouwtje niet met rust zal laten, wat heel veel stress oplevert.
Maar het voedstertje moet ook gecastreerd worden (deze ingreep heet zowel bij rammetjes als voedsers castratie).
Bij haar is het vanwege het grote risico op baarmoederkanker op latere leeftijd.
Vanaf 2 jaar loopt dat risico snel op, en voedsters ouder dan 4 jr. hebben zo’n 80% kans op baarmoederkanker.

Ongeholpen voedsters die vaak schijnzwanger zijn, hebben een nog groter risico op baarmoederkanker.
Het is een zware operatie, maar het diertje verliezen aan baarmoederkanker….dat is vreselijk.
Een baarmoedertumor bij een konijn groeit langzaam, en tegen de tijd dat het diertje merkbaar klachten krijgt, is het meestal al te laat.