Reageer op: Huisdieren

Welkom Forums Huisdieren Reageer op: Huisdieren

pientje
Bijdrager

Inderdaad, gelukkig! We weten allemaal wel dat er, alleen al in ons land, duizenden van dergelijke gevallen (en erger!) van gedoogd dierenleed plaatsvinden, maar als ’t zo dichtbij komt is ’t niet meer te negeren. En wat kun je er anders aan doen? :hopeless: Als ’t mijn buuf was kon ik tenminste nog aanbellen en vragen of ’t dier bij mij mocht als ze langer dan ’n paar uur van huis moest – ’n beestenbende is ’t bij mij tòch, dus nog een erbij kan ik voor ’n dag ofzo wel aan 😉

Heb gisteren knoerhard gewerkt om ’t konijnennachthokje af te krijgen vóór de beloofde regenval, en ’t is gelukt. ’t Was zo’n conventioneel konijnenhok op poten, met aan de ene kant een klein nachthokje met deurtje, en aan de andere kant een twee keer zo groot stuk met traliewerk aan de voorzijde. Ik heb de poten ingekort, en de scharnieren van ’t deurtje aan de onderkant gezet in plaats van aan de zijkant, zodat ’t een loopplankje vormt. Is voor de konijnen niet nodig, maar als ik ’t ooit als broedhok voor kippen ga gebruiken moet ook een heel jong kuiken gemakkelijk in en uit kunnen. Voor ’t traliewerk heb ik voorlopig ’n vuilniszak bevestigd (’t vrachtwagenzeil dat daar moet komen is nog in bestelling) en dat gedeelte is nu dus ’t nachthok, terwijl ’t als nachthok bedoelde deel een portaaltje vormt dat inregenen voorkomt en waar ik ’t voer droog kan neerzetten. Toen nog ’n lik van dezelfde steenrode beits als ’t kippenhok erover (ja Witje, speciale, niet-giftige beits die ook gebruikt wordt voor kinderspeelgoed 😉 en klaar was ’t hok, en droog en op z’n plek voor de bui serieus losbarstte.

Nou, de konijntjes vonden ’t geweldig hoor, ze hopsten er voortdurend in en uit en op en over en gooiden van pure pret ’t net gevulde voerbakje ondersteboven (dat moet dus vervangen worden door een hangend exemplaar) Maar nòg leuker vonden ze de regen, die uiteindelijk niet veel meer bleek te zijn dan een zacht zomerdruiltje. Ze raceten elkaar achterna door de hele ren, sprongen zomaar de lucht in en zaten recht overeind met hun neusjes omhoog de druppels op te vangen. Gingen op hun dooie gemak in de regen aan hun dagelijkse portie groen-uit-de-natuur zitten knabbelen, en toen ’t hen even echt te bar werd doken ze onder de grond in hun zelfgegraven tunnel…