Reageer op: Huisdieren

Welkom Forums Huisdieren Reageer op: Huisdieren

pientje
Bijdrager

Ja Cover, dat zijn heerlijke momenten, als zo’n klein dier je op ’t eerste gezicht zijn volledig vertrouwen schenkt…

Was gisteren bezig met de gaasconstructie voor m’n kippentuintje (lukt goed, zit alleen helemaal onder de krassen en schrammen van ’t gaas – of ik gevochten heb met ’n wilde kat 😉 toen ik onverwacht gebeld werd door schoondochter : ze wilden bij nader inzien tòch graag ’n paar weekjes weg, en of ik op Ravi en de konijntjes kon passen? Natuurlijk kan dat, graag zelfs! Enneh…. laat ’t hok maar thuis, de konijntjes mogen gewoon los in de ren.

Moest ik natuurlijk wel weer even de doorloop tussen de twee rengedeeltes dichtmaken en een nood-nachthok fabrieken. Stond nog ’n hele grote kattebak-met-kap op de rommelkamer, en met ’n flinke dot hooi erin en ’n stuk afdekzeil als ’n tentje erover gespannen is dat voor ’n paar nachtjes een mooi bovengronds hol. Vandaag wordt er een bouwpakket bezorgd voor een mooi houten konijnehok, dat met wat aanpassingen ook kan dienen als extra nacht- of broedhok voor de kippen. Maak ik ook nog een poortje tussen de twee rengedeeltes, zodat ik ze naar believen kan scheiden, en dan is ’t helemaal zoals ik ’t hebben wilde.

Moet de konijntjes natuurlijk wel heel goed in de gaten houden, want de ren is niet gemaakt als konijneren. ’t Gaas zit maar ’n paar centimeter in de grond, dus als ze in de juiste richting graven zijn ze er in no-time onderdoor. Maar ’t is heerlijk om ze bezig te zien op dat grote oppervlak, met struiken om onder te zitten en aan te knabbelen, en grond om in te graven. Ik kan nu echt van ze genieten, in plaats van met pijn in ’t hart toe te kijken hoe ze hun dagen slijten in een hok waar ze niet veel anders kunnen dan zitten en liggen…

Kip Koosje was wat minder te spreken nu ze een deel van haar territorium heeft moeten inleveren, maar ik zal de komende dagen kijken of ’t mogelijk is om kippen en konijnen de hele ren te laten delen. Eerst m’n kippentuintje afmaken en inzaaien, en dan op naar de bouwmarkt om materiaal voor een poortje dus!